El Memorial Joan Gomis es convoca per mantenir viva la memòria de Joan Gomis i el seu compromís a favor de la pau, els drets humans i l'eliminació de la pobresa, l'exclusió social i les desigualtats. Aquesta tasca la va desenvolupar com a dirigent i promotor de diverses iniciatives cíviques i associacions, especialment a la presidència de Justícia i Pau. També a través dels seus llibres i col·laboracions en mitjans.
El Premi de Periodisme Solidari "Memorial Joan Gomis" 2019 el convoquen Justícia i Pau, Cristianisme i Justícia, FundiPau, Mans Unides, Fundació Cultura de Pau, Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL, Lafede.cat, Catalunya Religió, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i les revistes El Ciervo i Foc Nou. El premi es convoca amb el suport econòmic del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament.
A continuació pots veure les bases completes del Premi de Periodisme Solidari "Memorial Joan Gomis" 2019:
En Joan Gomis Sanahuja, nascut al 1927, va ser president de Justícia i Pau Barcelona des de 1976 fins a la seva mort l'any 2001. També va presidir la Comisión General de Justicia y Paz de España, la Federació Catalana d'ONG per al Desenvolupament i la Federació Catalana d'ONG per la Pau. Va ser un dels impulsors de la creació del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, i en va ser vicepresident de 1986 a 1991.
Va participar en diverses missions de drets humans a Amèrica, Àsia i Àfrica. També va ser director de l'ICESB (Institut Catòlic d'Estudis Socials). El 1951 fou un dels fundadors de la Revista El Ciervo, de la qual va ser subdirector fins al 1971. Va col·laborar en diversos mitjans de comunicació i va publicar llibres com Un jueu a Natzaret, León rugiente, Desitjada Sumatra, La lluita pels drets humans i Memòries cíviques.
Joan Gomis també va dedicar-se a la il·lustració gràfica i a la pintura. Entre altres distincions va rebre els premis Carles Cardó i Francesc Eiximenis de narrativa, el Serra i Moret d'assaig, i el Memorial Joan XXIII, per la seva tasca a favor de la pau.
En la següent imatge, pots consultar els guanyadors de les anteriors edicions del Memorial Joan Gomis:
Notícia basada en la informació proporcionada per Patrícia Pujante.